Reklama
 
Blog | Beata Packová

Jak se marketingová komunikace Babiše otočila proti němu

Server Aktualne.cz přišel s článkem odhalující novou informativní kampaň o Covidu. Kampaň, která by měla zlepšit komunikaci vlády, šířit osvětu o koronaviru prostřednictvím billboardů, televize nebo rádia. Kampaň za cca 50 miliónu českých korun by měla spadat pod ministerstvo zdravotnictví, a do světa by se měla dostat někdy teď. Kdy přesně? To nikdo neví. Jedno je však jisté: už dnes je pozdě.

Vláda ztrácí důvěru, nejvíce samotný Babiš. Při první vlně se chaotická komunikace ještě dala pochopit, i když vládní činitelé předvedli bizarní výkony. Ale nyní se jim situace naprosto vymkla z rukou. Společnost je naštvaná, deprimovaná a velká její část nevěří ani v samotnou existenci viru. Babiš sám zlehčoval po první vlně jednotlivá varování novinářů a teď všechny prosí, aby opatření brali vážně. Bludný kruh, ze kterého bude velmi obtížné se dostat. Jeho marketingové bizární pokusy teď nabraly nový směr, ale z opačného břehu. Nyní se šíří internetem mnoho fake news, hoaxů a lidé odmítají vládě naslouchat. Dalo se tomu zabránit? Samozřejmě! Jenomže samotní dva nejvyšší představitelé státu, Babiš se Zemanem, sami rádi šíří nepravdivé informace do éteru. Zemanovi už o nic nejde a jemu to jedno, hlásá si co chce, ale Babišovi jde nyní o hodně.

Boj proti dezinformacím
Karta se obrátila. Před pár lety se vláda Bohuslava Sobotky snažila přijít se strategickou komunikací státu. Plán jak „mluvit“ s občany a zároveň bojovat proti dezinformacím mělo přinést ministerstvo obrany. Ovšem nic takového nestalo, vznikl sice jakýsi útvar pro boj s dezinformacemi, který byl ale zastaven, kým jiným než Zemanem a Babišem. Proto i Zemanovi nic nebrání v tom, aby si své nepravdy šířil směle dál.
Minulý rok zase Hamáček s Petříčkem za ČSSD navrhovali, aby boj proti fake news spadal pod Úřad vlády. To Babiš také zamítl, kvůli citlivosti tématu pro své voliče a přání prezidenta.
Máme rok 2020, čelíme druhé kovidové krizi a lidé začínají čím dál tím víc rebelovat. Internetem se valí mnoho falešných zpráv a občané je směle sdílí. Část společnosti se koronaviru vysmívá a nebere ho vážně. Babiš si za tohle vše může sám. Nechtěl bojovat s dezinformacemi a nyní mají trollové nad ním navrch. Může všechno a všechy zavřít doma, ale čím víc bude opasek utahovat, tím více budou lidé zoufalí a naštvaní. Preference mu pomalu klesají už nyní.

Co s tím?
Informační kampaň ke koronaviru je zavedená velmi pozdě, její účinky uvidíme možná až po samotném skončení epidemie. Mluvíme o několika měsících či možná rocích? Těžko říct. Každopádně by se vláda měla zaměřit i na boj s dezinformacemi, lehce se nad nimi ztratí kontrola, a tím by vznikl občanský chaos. Což není dobré pro nikoho. Z hlediska uživatele je dobré si danou informaci ověřit a nebrát vše, co se šíří (hlavně na Facebooku) moc vážně. Každý má jinou zkušenost, prožívá věci jinak, kritické myšlení se vytrácí, ale neznamená to, že se musí ztratit úplně.

Reklama